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Registro Completo |
Biblioteca(s): |
Embrapa Rondônia; Embrapa Tabuleiros Costeiros. |
Data corrente: |
12/12/2022 |
Data da última atualização: |
13/12/2022 |
Tipo da produção científica: |
Capítulo em Livro Técnico-Científico |
Autoria: |
WADT, P. G. S.; PEREZ, D. V.; SILVA, L. M. da; ANDRADE NETO, R. de C.; SOUZA, V. F. de. |
Afiliação: |
PAULO GUILHERME SALVADOR WADT, CPAF-RO; DANIEL VIDAL PEREZ, CNPS; LUCIELIO MANOEL DA SILVA, CPATC; ROMEU DE CARVALHO ANDRADE NETO, CPAF-AC; VICTOR FERREIRA DE SOUZA, CPAF-RO. |
Título: |
Manejo nutricional de açaizeiros para a produção de frutos no sudoeste da Amazônia brasileira. |
Ano de publicação: |
2022 |
Fonte/Imprenta: |
In: WADT, P. G. S.; BURITY, K. T. L.; DELARMELINDA, E. A.; SILVA, L. M. O espaço rural no desenvolvimento da Amazônia no século 21: Anais da II Reunião de Ciência do Solo do Núcleo Noroeste. Porto Velho: Núcleo Regional Noroeste da Sociedade Brasileira de Ciência do Solo, 2022. |
Idioma: |
Português |
Conteúdo: |
O cultivo do açaizeiro tem importância seja pelo seu consumo regional na Amazônia, ou como produto de exportação para outros estados e países, cujo mercado consumidor vem se expandindo de forma consistente. Todavia, para que se alcance boas produtividades, e que essas sejam mantidas durante todo o período produtivo do açaizal, faz-se necessário o fornecimento dos nutrientes, das épocas, quantidades e proporções requeridas pela palmeira, o que demanda um sistema de recomendação de adubação. A recomendação de adubação, calagem e condicionantes do solo para o açaizeiro foi feita com base na observação de plantios comerciais conduzidos nos estados do Acre, Rondônia e no sul do Amazonas, bem como por meio de informações técnicas obtidas da literatura e de ensaios de adubação. |
Palavras-Chave: |
Acondicionadores del suelo; Condicionantes do solo; Cultivo de frutas; Encalado; Nutrición de las plantas. |
Thesagro: |
Açaí; Adubação; Calagem; Fruto; Manejo; Nutrição Vegetal; Produção. |
Thesaurus Nal: |
Euterpe precatoria; Fertilizers; Fruit growing; Liming; Plant nutrition; Soil conditioners. |
Categoria do assunto: |
-- F Plantas e Produtos de Origem Vegetal |
URL: |
https://ainfo.cnptia.embrapa.br/digital/bitstream/doc/1149460/1/Manejo-Nutricional.pdf
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Marc: |
LEADER 02120naa a2200385 a 4500 001 2149460 005 2022-12-13 008 2022 bl uuuu u00u1 u #d 100 1 $aWADT, P. G. S. 245 $aManejo nutricional de açaizeiros para a produção de frutos no sudoeste da Amazônia brasileira.$h[electronic resource] 260 $c2022 520 $aO cultivo do açaizeiro tem importância seja pelo seu consumo regional na Amazônia, ou como produto de exportação para outros estados e países, cujo mercado consumidor vem se expandindo de forma consistente. Todavia, para que se alcance boas produtividades, e que essas sejam mantidas durante todo o período produtivo do açaizal, faz-se necessário o fornecimento dos nutrientes, das épocas, quantidades e proporções requeridas pela palmeira, o que demanda um sistema de recomendação de adubação. A recomendação de adubação, calagem e condicionantes do solo para o açaizeiro foi feita com base na observação de plantios comerciais conduzidos nos estados do Acre, Rondônia e no sul do Amazonas, bem como por meio de informações técnicas obtidas da literatura e de ensaios de adubação. 650 $aEuterpe precatoria 650 $aFertilizers 650 $aFruit growing 650 $aLiming 650 $aPlant nutrition 650 $aSoil conditioners 650 $aAçaí 650 $aAdubação 650 $aCalagem 650 $aFruto 650 $aManejo 650 $aNutrição Vegetal 650 $aProdução 653 $aAcondicionadores del suelo 653 $aCondicionantes do solo 653 $aCultivo de frutas 653 $aEncalado 653 $aNutrición de las plantas 700 1 $aPEREZ, D. V. 700 1 $aSILVA, L. M. da 700 1 $aANDRADE NETO, R. de C. 700 1 $aSOUZA, V. F. de 773 $tIn: WADT, P. G. S.; BURITY, K. T. L.; DELARMELINDA, E. A.; SILVA, L. M. O espaço rural no desenvolvimento da Amazônia no século 21: Anais da II Reunião de Ciência do Solo do Núcleo Noroeste. Porto Velho: Núcleo Regional Noroeste da Sociedade Brasileira de Ciência do Solo, 2022.
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Registro original: |
Embrapa Rondônia (CPAF-RO) |
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Volume |
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URL |
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| Acesso ao texto completo restrito à biblioteca da Embrapa Agroindústria de Alimentos. Para informações adicionais entre em contato com ctaa.biblioteca@embrapa.br. |
Registro Completo
Biblioteca(s): |
Embrapa Agroindústria de Alimentos. |
Data corrente: |
08/12/2023 |
Data da última atualização: |
11/12/2023 |
Tipo da produção científica: |
Resumo em Anais de Congresso |
Autoria: |
FRANÇA, C.; ALCANTARA, M. DE; ARES, G.; DELIZA, R. |
Afiliação: |
CAROLINA FRANÇA, UFRJ; MARCELA DE ALCANTARA, CNPq; GASTÓN ARES, Universidad de la República. Uruguay.; ROSIRES DELIZA, CTAA. |
Título: |
Effect of nutritional warning, brand and claim on brazilian consumers perceived product healthiness. |
Ano de publicação: |
2023 |
Fonte/Imprenta: |
In: SIMPÓSIO LATINO AMERICANO DE CIÊNCIA DE ALIMENTOS E NUTRIÇÃO, 15., 2023, Campinas. A revolução da ciência de alimentos e nutrição: alimentando o mundo de forma sustentável: caderno [eletrônico] de resumos. Campinas: Galoá, 2023. |
Idioma: |
Português |
Notas: |
Pôster 168269; SLACAN. |
Conteúdo: |
n response to the pandemic of obesity and non-communicable diseases, public policies, such as front-of-package nutrition labelling (FOPNL), have been implemented to promote healthier eating habits. The aim of this study was to evaluate the effect of warning label, brand, and claims on Brazilian consumers' perceived healthiness. Four product categories were considered: chocolate flavored milk, granola, iced tea, and cookies. A total of 893 Brazilian consumers took part in an online survey. For each product category, a series of packages were designed considering the following 2-level factors: brand (well-known vs. unknown), warning (presence vs. absence), visual claim (presence vs. absence) and textual claim (presence vs. absence). Two independent data collection was carried out, which corresponded to two warning labels with different graphic design: black magnifier glass (n= 448) and black octagon (n= 445). Participants were presented with eight pairs of packages and were asked to select the healthiest product in each pair. Data were analyzed using a random parameters logit model. For both studies, the warning had a negative effect on consumer healthiness perception for all product categories, while the other factors had positive effects. These results suggest that the presence of the warnings reduced perceived healthiness. On the contrary, the well-known brand and the inclusion of textual and visual nutritional marketing claims increased perceived healthiness. The relative importance of brand and textual nutritional marketing claims was higher than that of nutritional warnings. These results demonstrate the effectiveness of nutritional warnings and indicate the need to regulate claims for strengthening FOPNL policy in the Brazilian context. Menosn response to the pandemic of obesity and non-communicable diseases, public policies, such as front-of-package nutrition labelling (FOPNL), have been implemented to promote healthier eating habits. The aim of this study was to evaluate the effect of warning label, brand, and claims on Brazilian consumers' perceived healthiness. Four product categories were considered: chocolate flavored milk, granola, iced tea, and cookies. A total of 893 Brazilian consumers took part in an online survey. For each product category, a series of packages were designed considering the following 2-level factors: brand (well-known vs. unknown), warning (presence vs. absence), visual claim (presence vs. absence) and textual claim (presence vs. absence). Two independent data collection was carried out, which corresponded to two warning labels with different graphic design: black magnifier glass (n= 448) and black octagon (n= 445). Participants were presented with eight pairs of packages and were asked to select the healthiest product in each pair. Data were analyzed using a random parameters logit model. For both studies, the warning had a negative effect on consumer healthiness perception for all product categories, while the other factors had positive effects. These results suggest that the presence of the warnings reduced perceived healthiness. On the contrary, the well-known brand and the inclusion of textual and visual nutritional marketing claims increased perceived healthiness. The relative ... Mostrar Tudo |
Palavras-Chave: |
Conjoint Analysis; Consumer studies; Front-of-pack nutrition labelling. |
Categoria do assunto: |
Q Alimentos e Nutrição Humana |
Marc: |
LEADER 02580nam a2200193 a 4500 001 2159371 005 2023-12-11 008 2023 bl uuuu u00u1 u #d 100 1 $aFRANÇA, C. 245 $aEffect of nutritional warning, brand and claim on brazilian consumers perceived product healthiness.$h[electronic resource] 260 $aIn: SIMPÓSIO LATINO AMERICANO DE CIÊNCIA DE ALIMENTOS E NUTRIÇÃO, 15., 2023, Campinas. A revolução da ciência de alimentos e nutrição: alimentando o mundo de forma sustentável: caderno [eletrônico] de resumos. Campinas: Galoá$c2023 500 $aPôster 168269; SLACAN. 520 $an response to the pandemic of obesity and non-communicable diseases, public policies, such as front-of-package nutrition labelling (FOPNL), have been implemented to promote healthier eating habits. The aim of this study was to evaluate the effect of warning label, brand, and claims on Brazilian consumers' perceived healthiness. Four product categories were considered: chocolate flavored milk, granola, iced tea, and cookies. A total of 893 Brazilian consumers took part in an online survey. For each product category, a series of packages were designed considering the following 2-level factors: brand (well-known vs. unknown), warning (presence vs. absence), visual claim (presence vs. absence) and textual claim (presence vs. absence). Two independent data collection was carried out, which corresponded to two warning labels with different graphic design: black magnifier glass (n= 448) and black octagon (n= 445). Participants were presented with eight pairs of packages and were asked to select the healthiest product in each pair. Data were analyzed using a random parameters logit model. For both studies, the warning had a negative effect on consumer healthiness perception for all product categories, while the other factors had positive effects. These results suggest that the presence of the warnings reduced perceived healthiness. On the contrary, the well-known brand and the inclusion of textual and visual nutritional marketing claims increased perceived healthiness. The relative importance of brand and textual nutritional marketing claims was higher than that of nutritional warnings. These results demonstrate the effectiveness of nutritional warnings and indicate the need to regulate claims for strengthening FOPNL policy in the Brazilian context. 653 $aConjoint Analysis 653 $aConsumer studies 653 $aFront-of-pack nutrition labelling 700 1 $aALCANTARA, M. DE 700 1 $aARES, G. 700 1 $aDELIZA, R.
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Registro original: |
Embrapa Agroindústria de Alimentos (CTAA) |
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